Jonge Topondernemers op de Sofa

Eén sofa. Drie jonge topondernemers. Een boeiend gesprek en een heleboel interessante anekdotes en ervaringen. Dat was het concept waarmee Jong Voka Zenne-Pajot op dinsdag 28 maart voor de derde keer haar publiek van jonge ondernemers en young potentials wist te boeien. Drie straffe verhalen van Thijs Claes (Daddy Kate), Jonas De Cooman (Appiness) en Daan De Wever (Destiny)!

Met zichtbaar enthousiasme en met veel gevoel voor humor vertelden de drie geslaagde ondernemers over hun pad naar succes, over de obstakels die ze gaandeweg overwonnen en over hun toekomstplannen. Een boeiend gesprek over hun pad naar succes, over de obstakels die ze gaandeweg overwonnen en over hun toekomstplannen. Bekijk hier alle foto’s.

Lees meer over de sprekers:

 

Print & Communication Family

Thijs Claes - Daddy Kate
Thijs Claes – Daddy Kate

Thijs Claes staat als jonge CEO aan het hoofd van drukkerij en communicatiebedrijf Daddy Kate, met vestigingen in Sint-Pieters-Leeuw en in Jette. Het bedrijf ontstond in 2015 door een fusie van drukkerij Claes-Roels met The Factory Brussels. Het bedrijf investeerde al meteen 3 miljoen euro in nieuwe technologie en mensen. Daddy Kate biedt oplossingen aan in vier domeinen: print, graphic design, branding en online. Sinds de fusie blijft de focus liggen op het familiale aspect van ondernemen en tast het bedrijf de grenzen van de sector af, met veel dedication. De nieuwe naam werd niet voor niets ‘Daddy Kate’!

 

Als master in Germaanse Talen en Filosofie maakt Thijs een korte tussenstop in het onderwijs en stapte in 2009 in het familiebedrijf. Hij rondde later het Management Acceleration Programme van Vlerick Business School af. In januari 2013 fuseerden Claes Printing en Roels Printing en komt hij aan het hoofd van de nieuwe groep, dat later Daddy Kate zal worden. Op vijf jaar tijd werden 4 overnames en 2 fusies in goede banen geleid. Sectorgenoten Poot Printers en Beukeleirs werden overgenome. Begin 2014 volgde ook PAG, een drukkerij met een grote digitale afdeling. Het aanbod wordt tenslotte verder gediversifieerd met de overname van The Factory Brussels, waarmee het concept ‘one stop shop’ inclusief communicatieafdeling van Daddy Kate helemaal vorm krijgt. In het eerste jaar als Daddy Kate realiseerde het bedrijf al iets meer dan 24 miljoen euro omzet met zo’n 130 medewerkers.

 

Ook voor Daddy Kate en Thijs Claes blijft de erkenning niet lang uit. In maart 2016 worden zij door Trends uitgeroepen tot Trends Gazelle, de sterkste groeier in de provincie Vlaams-Brabant in de categorie van middelgrote bedrijven. In 2016 wordt Thijs Claes door JCI genomineerd als Jonge Vlaams-Brabantse Ondernemer van het Jaar, waarmee hij de broer van Daan, Samuel De Wever, opvolgt. Daddy Kate neemt momenteel de 18de plaats in in de sectie grafische sector van de Trends Top.

 

www.daddykate.be

 

Next Generation Video Commerce

 

Jonas De Cooman (Appiness)

Michel De Wachter (l.) en Jonas De Cooman (r.) van Appiness

Jonas De Cooman (r.) staat samen met Michel De Wachter (l.) aan het hoofd van Appiness. Dat is een jonge dynamische IT scale-up uit Aalst die focust op het verrijken van media content (tv-shows, films, reclame,…) met de identificatie van producten, merken en andere nuttige informatie. Door deze verrijking wordt er interactie mogelijk gemaakt tussen de kijkers en hun favoriete content, zodat zij wat ze zien op het scherm, rechtstreeks kunnen kopen. Door content te linken aan e-commerce, ligt Appiness aan de basis van een nieuw marksegment: v-commerce of video-commerce. Eind 2016 werd de innovatieve app SPOTT officieel gelanceerd (www.spott.it). Deze app herkent het tv-programma op basis van geluid en geeft via witte bollen aan welke producten uit een bepaald tv-programma je kan kopen bij de juiste webshop. Tegelijk biedt Appiness ook Apptvate (www.apptvate.com) aan, de technologie achter de SPOTT-app die makkelijk kan geïntegreerd worden in bestaande assets.

 

Jonas De Cooman studeerde bio engineering voor hij zich toelegde op het managementtraject van Vlerick Business School. Later werkte hij als brand manager voor Unilever en The Coca-Cola Company en studeerde hij tegelijk aan de Chicago Booth School. In 2009 richtte hij mee het non-profit initiatief YouBridge op, dat change makers over heel de wereld kansen wil bieden via nieuwe laptops, internettoegang en het YouBridge platform. Na Unilever focuste hij zich vanaf 2014 met Appiness op een volledig nieuwe, grote uitdaging. Ondertussen is Jonas een jaarlijkse gastspreker voor Marketing Management bij de Antwerpse unief en bij de Solvay Brussels School of Economics and Marketing.

 

Tot hun klanten behoren klinkende namen zoals Medialaan, VRT, Proximus, Zalando, Unilever, Coca-Cola en Carrefour. Voor de ontwikkeling van hun innovatieve producten werkt Appiness samen met o.a. BBDO, Mindshare, iMinds en Universiteit Gent. Appiness bereidt een internationale uitrol voor met de opening van kantoren in London en Seoel.

 

Qua erkenning kan Appiness een mooi palmares voorleggen. Jonas De Cooman won met Appiness in 2016 de eerste plaats in de Global New Ventures Challenge van Booth Business School. Deze challenge staat zelf bekend als de vierde grootste accelerator in de Verenigde Staten. Zij kwamen in het verleden op de shortlist voor de IBC Award en namen deel aan de MipTV beurs in Cannes Sprockit Glory in Las Vegas. Daarnaast is Appiness laureaat bij Netwerk Ondernemen vzw, dat aan start-ups en scale-ups een mentorship traject biedt van 2 jaar. Appiness is één van de acht geselecteerde bedrijven voor Microsoft Accelerator, een speciaal programma voor beloftevolle IT-startups. In een gelijkaardige accelerator-competitie in Korea, K-startup, veroverden ze een plaats in de top 40. Ondertussen haalde het bedrijf 3,1 miljoen euro kapitaal op en ontvingen zij van IWT (Agentschap Innovatie door Wetenschap en Technologie) een subsidie van 440.000 euro.

 

www.appiness.mobi

Telecom as it should be

 

Daan De Wever - Destiny

Daan De Wever – Destiny

Daan De Wever richtte Destiny op in 2008, samen met zijn broer Samuel. Destiny is een telecom operator gespecialiseerd in private datanetwerken en telecomoplossingen voor bedrijven. Als onafhankelijke Belgische operator zijn zij een uitdager op de markt. Hun missie is om ‘telecom as it should be’ tot bij hun klanten te brengen. Dat zijn communicatieservices op maat van elke klant, die ervoor zorgen dat hun medewerkers flexibel en gebruiksvriendelijk kunnen presteren, samenwerken, inspireren en innoveren in hun professionele leven. Die aanpak heeft de voorbije jaren zijn vruchten afgeworpen, want Destiny geldt als één van de snelst groeiende bedrijven in de telecomsector met een omzetgroei van 1209% over de periode 2010-2015. Momenteel is het een goeddraaiend bedrijf met 80 werknemers, een omzet boven de 20 miljoen euro en services bij meer dan 2.500 klanten op meer dan 10.000 locaties.

 

Daan De Wever werd geboren in 1980 en beëindigde het managementprogramma bij Vlerick. Op korte tijd ontpopte hij zich met de nodige durf tot het prototype van een succesvolle serieel ondernemer. Samen met de toen 16- jarige Samuel richtte hij in 2001 al in hun slaapkamer het bedrijf Belgian Network Solutions op, met specialisatie in data- en netwerkcenters voor bedrijven. In 2004 werkte hij ook mee aan de oprichting van Infranea, een ingenieursbedrijf gespecialiseerd in 3D.

 

In 2008 wordt Destiny opgericht. In 2009 wordt een eerste kapitaalronde georganiseerd om het businessplan te realiseren. Destiny heeft in 2011 voor het eerst een positieve EBITDA en wordt de eerste Belgische operator met Belgacom-gecertificeerde techniekers.

De erkenning blijft niet uit: in 2012 wordt Destiny voor het eerst verkozen tot Meest Veelbelovende KMO in België door EY. In 2013 worden zij genomineerd voor de Deloitte Fast50 Benelux. In 2015 zijn zij opnieuw Beloftevolle Onderneming van het Jaar. In hetzelfde jaar wint broer Samuel de JCI Award voor Jonge Ondernemer in de provinciale voorverkiezing én later de de JCI Award voor Vlaamse Jonge Ondernemer. In 2016 wordt een nieuwe investeerder – Mentha Capital – aangetrokken, die de concrete overnamestrategie van Destiny verder ondersteund.

 

www.destiny.be

 

Hou je agenda vrij!

De eerstvolgende activiteiten van Jong Voka Zenne-Pajot zijn een exclusief bedrijfsbezoek aan Puratos Group op vrijdag 28 april 2017 en de Inclusieve Vijfkamp t.v.v. Zonnestraal vzw (atletiekpiste Gooik) op zondag 18 juni 2017. Daarover vind je meer info in onze Agenda. Ook op Twitter en Facebook kan je ons volgen. Vragen? Contacteer kris.timmermans@voka.be.

 

Met dank aan onze eventpartners:

logo Gooik   logo heim pollé

 

 

En onze partners:

ing   WDR Verzekeringen